شعروادبیات

‍ سفرنامه آناتولی روز نهم-آنتالیا و هیولای آتشین

صبح سوییت را تحویل دادیم و چمدان ها را در ماشین جا دادیم تا پیاده چرخی در بخش قدیمی آنتالیا بزنیم.
دروازه هادریان، از آثار دوران روم باستان است که به مناسبت بازدید امپراتور روم از شهر ساخته شده است.(عکس پیوست)
مسجد و مناره فلوتی، یکی از اولین آثار از دوران اسلامی در آنتالیاست که به دلیل شباهت مناره اش به فلوت به این نام مشهور شده است. بقایایی از سیستم لوله کشی سفالی در کف این مسجد هشتصدساله دیده می شود که طبق تابلو راهنمای مسجد احتمالا نقش گرمایش از کف در آپارتمانهای امروزی را داشته است.
مثل اکثر شهرهای اسلامی، در کنار مسجد، مدرسه و مقبره بزرگان شهرهم وجود دارد. آنتالیا یکی از مراکز طریقت مولویه بوده است و یک مولوی خانه بزرگ هم در کنار مسجد قرار دارد.
بعد از این که چرخی در کوچه بازارهای آنتالیا زدیم، به محل پارک ماشین برگشتیم تا عازم شهر بعدی شویم ودر مسیر یکی دیگر از دیدنی های اطراف آنتالیا را به نام “یانارتاش ” به معنی “آتش کوه” ببینیم.

من قبلا پدیده شبیه آن را در حوالی رامهرمز درخوزستان و در باکو دیده بودم و قبلا داستان آتشکده باکو را برایتان تعریف کرده ام.
این کوه روی یکی از بزرگترین منابع گاز متان غیر بیولوژیک قرار گرفته و از صدها سال پیش به صورت خود به خود از قسمت های مختلف آن شعله های آتش زبانه می کشد.

یونانی های باستان که علت این پدیده را نمی دانستند، این شعله ها را به یک هیولا به نام کایمرا نسبت می دادند که داستان آن در کتاب هومر نقل شده است.
برای رسیدن به این کوه، حدود یک ساعت کوهنوردی سبک داشتیم و من در مسیر داستان این آتش جاویدان و هیولای کایمرا را برای پسرم تعریف می کردم.
پسر هفت ساله ام باشنیدن داستان هیولا نتیجه گیری جالبی از حرف های من کرد. او گفت اگر مردم قدیم مدرسه می رفتند و با سواد بودند، می فهمیدند که هیولا وجود ندارد و به جای ترس ، از این آتش استفاده مفید می کردند.
در کنار این شعله ها بقایای یک معبد دیده می شود که ویژه پرستش خدای آتش در یونان باستان (هفائستوس) بوده است.

این شعله ها که در دوران جهل بشر، چنان جلال و جبروتی داشته اند، الان برای کباب کردن سیب زمینی توسط گردشگران و کوهنوردان استفاده می شوند.
بشر همیشه عادت دارد در برخورد با پدیده های جدید، به جای تحقیق علمی و تعیین علت که معمولا کار سختی است ، آنها را به موجودات موهوم نسبت دهد که ناملموس و غیر قابل اثبات یا رد هستند.
در قدیم چه در شرق و چه در غرب، معمولا پدیده های طبیعی ناشناخته را به جن و پری و اژدها و… نسبت می دادند. حتی امروز هم کم نیستند کسانی که با ظاهر کاملا علمی و استدلالات به ظاهر موجه هر پدیده ناشناخته جدید را به فضایی ها ، توطئه ناسا و سازمان سیا و… نسبت می دهند و مثال های آن را در دوران کرونا زیاد دیدیم.
این موضوع در پدیده های مربوط به علوم اجتماعی و سیاسی پیچیده تر می شود. رهبران سیاسی زیادی می شناسیم که در برخورد با معضلات اجتماعی، به جای بررسی علمی و قبول واقعیت های عینی، از یک روش همیشگی و راحت برای تعیین علت مشکلات استفاده می کنند و همه چیز را به توطئه دشمن (بخوانید هیولای کایمرا ) نسبت می دهند.
بعد از دیدن آتش کوه، مسیر را ادامه دادیم و شب به شهر بعدی یعنی “دمره” رسیدیم.

دکتر سید میثم شفیعی مطهر

سفرنامه را به صورت تصویری هم می توانید در هایلایت آناتولی در اینستاگرام من دنبال کنید.
https://instagram.com/shafiei_motahar?igshid=MzNlNGNkZWQ4Mg==

سایت خبری دنانیوز را دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا