دسته‌بندی نشده

شرح حدیث۱

بسم الله الرحمن الرحیم

قالَ (علیه السلام): عَرَفْتُ اللَّهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ الْعَزَائِمِ، وَ حَلِّ الْعُقُودِ، وَ نَقْضِ الْهِمَم.حضرت امام علی علیه السلام، فرمود: خداى سبحان را به گسیختن عزیمتها و باز شدن گره اراده ‏ها شناختم.حکمت۲۵۰ توضیح: گاهی از چرخ ریسندگی،خدای را می شناسند:آن پیرزن میگفت:اگرنباشم ،چرخ ریسندگی نمی چرخد؛دنیاهم،خدایی دارد،که چرخ ان بدست اوست. گاهی طبیب از التیام یک درد،خدای را می شناسد. و…

اما در این حدیث، به یک واقعیتی در سویدای اذهان و افاق فهم انسان ،برای شناخت خدای متعال،انوار قدسی حق ،نشان می دهد.آنگاه که اراده انسان با قوت و قرص و سدید به انجام کار،تصمیم یا مجاهده و فتح کائنات یا سقوط به ژرفای ذلت و تباهی و نیستی و هر امری در غایت نیکی یا حسرت و ملالت دنبال کند،بدان وجه که از صلابت اراده خویش فرجام سعی در قلب خویش بنگرد؛اما ناگاه ورق بر می گردد و با سرور و نشاط یا حزن و فغان از آن اراده خود انصراف یابد.چه تصوری از ان به ذهن آید؟بعض گویند:خوب شد.برخی هم،مضطرب یا افسرده شوند.گاه به جنون ،مبتلاشوند.گاه به جنگ جهانی بینجامد و گاهی تباهی اید و گاه اسباب نجات انسان شود.تجارب خود ،مرور کنید.حس و حال خود،تصور کنید.اکنون به حدیث ،دقت کنید.اسوه زهد و کان تقوا و زلال معرفت و عصاره علم ، امام المتقین ،دست قدرت خدای در ورای امور،می نگرد:یعنی به قله های معرفت خدابیشتر راه یابد و با سرادقات جلال و جبروت حق نزدیک می شود.بنابراین ای انسان، باید گفت:در اراده به انجام امور،کنج ها و دریچه هایی از رحمت حق،وجود دارد،که به رحمت او از رفتن به مسیر سنگلاخ مانعیت است و گاه در مسیرحق نیز چنین است؛وقت مناسب یاشرایط مهیانیست.در مانعیت از سیر به زیان، واضح است.کاخ اراده درهم می شکند،زانوی انسان،سست می شود،دل بی تاب می شود و هیج انگیزه ای برای انجام کار باقی نماند و ذوق به انتهای بعث می رسد!خدایا این چه دست غیبی در ورای قله های افکار و سرحدات احساس است؟همان قدرت لایزال خدای متعال یا رحمت واسعه اوست.اینجاست که معنی کلام حق از لسان امام مبین تجلی یابد.

کاظم محمدی آرند

سایت خبری دنانیوز را دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا