معنی ومفهوم صبر
بسم الله الرحمن الرحیم
معنی و مفهوم صبر۱۵
قسمت پانزدهم
…. انتزاع صبر از امور، ممکن نیست.
تصور وتصدیق این مطلب، به دقت عقل است. اما در زندگی دنیوی انسان، بسیار امور به کلیت عقل می گذرد ورای و نظر جزئی عقل ملاک نیست. گاهی لازم نیست وگاه رعایت وتوجه به آن ممکن نیست. گاه نیز، خلاف آن باید، اقدام کرد.
عقل در موارد زیاد به زیان و خسران انسان، راضی نیست. اما دین به جهاد حکم می کند. دین به آخرت رهنمون کند و….
در امور متعدد، بعضا بخلاف فکر وعقل سلیم، انجام بعض امور، لازم است. البته این موارد در تحلیل گزینه های مختلف،در تزاحم، تضاد و تقابل موضوعات مختلف، قابل طرح است؛ و در یک افق کلی، به حدی دست یابیم؛ که آنرا، حکم عقل، می نگریم. مثلا بین بد و بدتر ویا حالت خسران و زیان و زیادتر از آن، به مرتبه کم، اکتفاشود؛ که پذیرش آن، عقلی نیست. اما در اضطرار و حالت ناگزیر بودن، چه تصوری از آن، باید داشت؟
مسجد ضرار، است؛ و انگیزه تقابل و ستیز با دین، که ممانعت، خود مانعیت دین، تبع خود، دارد. بنابراین به سکوت، حکم شود؛ و به این حد از ضرر، اغماز کنند.
اما ارکان دنیا، بر اساس این موارد است؛ که ابتلا و لزوم خودسازی انسان، مبتنی بر آن است.
بنابراین، در مانحن فیه، یعنی موضوع مورد بحث، محل جولان دقت عقل، در گستره آن نیست.
البته موارد، افراد، شرایط و…. هرکدام یا به نسبت ملازمت، مهم هستند.
با این مقدمات، بایدگفت: انچه در مطلع این مقال، گفته شد؛ به دقت عقل ممکن است.
دربسیاری از موارد، هرگونه صبر و وقوف، خیانت و خطای راهبردی، بیش نیست.
استفاده از عنوان خدعه، برای تشفی نفس، در توجیه لزوم صبر، در موارد خلاف، کلمه حق یراد بها الباطل است؛ که خود و یا دیگران را، فریب می دهیم.
بنابراین، توجه کنیم؛ که منافع ما در ابقائ ظلم، به توجیه لزوم صبر، امری خلاف شرع است. صبر در این موارد ممکن است به هلاکت بسیار افراد، تمام شود.
ببینیم خدا چه می خواهد و چه خواهد شد و صبر کنیم و…. توجیه و خلاف شرع و رویه عقل در مواردی از گستره زندگی انسان هاست.
بنایراین، چتر حفاظ انسان، تمسک به صبر در خلاف مورد آن نیست…..
کاظم محمدی آرند