معنی و مفهوم صبر
بسم الله الرحمن الرحیم
معنی و مفهوم صبر
قسمت هشتم
…
باتوجه به مطالبی که، در قسمت هفتم،. گفته شد؛ یک راز مهم دریابیم؛ که بحث میزان و سنجش شدت استقامت و صبر، به طریق وفرجام نیک و بد، نیست.
یعنی می توان، در یک مسیر صحیح، با رکود و تنبلی و یا با رمق قریب به فنا، پیش رفت؛ وبعکس، در یک مسیر منتهی به خلاف، یا ابتدا به خلاف، با یک نشاط که گویا مستجمع تمام مفاخر و وصال به آخر استیلای به اهداف است، شتاب داشت.
اما تصور آن، دشوار است.
برای اینکه این معنی را دریابیم؛ به تعریف صبر در قسمت های قبل، که از طرف اینجانب، ارائه شد، توجه کنید:
«صبر، یک شآن و مرتبت والاست؛ که بخلاف تصور وقفه و ایستایی، حرکت انسان به هدف الهی را، زیاد می کند.
یعنی رسیدن به کشف و شهود وکنه طریق وصال به هدف است.»
اکنون در محاسبات مرتبط با طرق خلاف معهود، با ابزار پشتکار و سعی بنگرید؛ که می دانیم:
لیس للانسان الاماسعی(قران کریم)
نیست برای انسان، جز آنچه سعی کرده است.
وبعبارتی، می توان گفت: بسان مجاهده در طریق رشد، است؛ که:
والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا(قران کریم)
بحث مجاهده، بسیارگسترده و وسیع است؛ و در راههای مختلف، می توان به جهد و سعی و تلاش به اهداف مختلف، دست یافت.
با این مقدمات، به بحث شرایط زندگی دنیوی و فرصت و مهلت انسان برای گزینش طریق مختار، نیز تامل کنید.
نتیجه عقلایی، این است که؛ برای وصال به هدف معین از طرف انسان، تمام شرایط بحسب اراده الهی، مهیاست.
بنابراین، در گزینش طریق خلاف، نیز وسائط لازم، وجود دارد.
برای دستیابی انسان، به گزینش اختیاری، هیچ مانعی، وجود ندارد.
بنابراین، در مسیر الحاد نیز، شرایط شتاب و جولان اهل معاصی، هموار است.
آنچه باعث شهود و رویت عینی وقایع زنذگی انسان هاست، نشان می دهد که؛ کفر و اهل ظلمه، در مسیر ناحق، یک سعی بحق در شدت و استقامت به حد زیاد چون بکار گیرند، به اهداف خود، تا حد زیادی، دست یابند.
آنچنان که امام علی (ع) آرزوی معاوضه ده یار خود، با یک پیرو معاویه داشت.
أَیُّهَا الْقَوْمُ الشَّاهِدَهُ أَبْدَانُهُمْ، الْغَائِبَهُ عَنْهُمْ عُقُولُهُمْ، الْمُخْتَلِفَهُ أَهْوَاؤُهُمْ، الْمُبْتَلَى بِهِمْ أُمَرَاؤُهُمْ. صَاحِبُکُمْ یُطِیعُ اللَّهَ وَ أَنْتُمْ تَعْصُونَهُ، وَ صَاحِبُ أَهْلِ الشَّامِ یَعْصِی اللَّهَ وَ هُمْ یُطِیعُونَهُ. لَوَدِدْتُ وَ اللَّهِ أَنَّ مُعَاوِیَهَ صَارَفَنِی بِکُمْ صَرْفَ الدِّینَارِ بِالدِّرْهَمِ، فَأَخَذَ مِنِّی عَشَرَهَ مِنْکُمْ وَ أَعْطَانِی رَجُلًا مِنْهُمْ.
ای گروهی که ظاهر جسمانی دارید وفاقد اندیشه وخرد،هستید و در میل و هدف، بسیار مختلف هستید.
فرمانروایان به شما، گرفتار هستند.
فرمانروای شما، خدا را اطاعت کندوشما او را عصیان کنید. فرمانروای شام، خدا را عصیان کند و پیروان، او را اطاعت کنند. دوست دارم، بسان صراف و داد و ستد در درم و دینار بامعاویه هر ده نفر از شما را با یک نفر از آنان معاوضه کنم.
نتیجه وغایت تدقیق و تامل و تدبر در بحث باینجا می رسدکه صبر یک ابزار است و با آن می توان به اهداف متعدد، رسید….
کاظم محمدی ارند