تاریخی

وجه تسمیه وتاریخ کهگیلویه

نام کهگیلویه یعنی چه؟

برای نام هر بلاد وشهری همیشه یک دلیل تاریخی وجود دارد که بر گرفته از یک رویداد،پیش آمد یا نام افراد وبزرگان در یک منطقه جغرافیایی است. کهگیلویه نام شهرستانی در استان کهگیلویه وبویراحمد است که در این مقاله قصد داریم به علت نام گزاری این شهر به این نام بپردازیم.

خاندان گیلویه

پس از حمله اعراب مسلمان وپایان سلسله ساسانیان در ایران باستان خاندان روزبه یا گیلویه در جنوب ایران زندگی میکردند که سالها با اعراب جنگیدند ودر نهایت هم در در زمان خلافت عباسیان توانستند در دربار خلیفه عباسی صاحب مناسب ونفوذ زیادی گردند ونقش زیادی در تحولات سیاسی واجتماعی آن زمان بازی کنند.

گفته میشود شاخص ترین چهره خاندان گیلویه سرداری بوده که اتفاقا گیلویه نام داشته است که در همین مناطق ورشته کوه های زاگرس وجنوب ایران حکم فرما بوده و جنگها ودلاوری های زیادی در مبارزه با مهاجمین عرب در آن زمان داشته است ودر همین جنگها هم کشته می شود.ولذا امروز نام کهگیلویه همان کوه گیلویه است که در گذر زمان به این نام رسیده است.

کهگیلویه و بلادشاپور

کهگیلویه یا بلادشاپور امروز جزوی از استان کهگیلویه وبویر احمد می باشد که دارای آب وهوای گرم خشک ودر همسایگی استان خوزستان ونزدیک به شهر بهبهان است. این شهر با آثار باستانی زیاد وبرجامانده از عهد باستان است که هنوز هم بقایای شهر باستانی بلادشاپور که از سلاطین ساسانی بود پابرجاست. و مقبره یکی از شاهان ساسانی به نام شاپور اول ساسانی فرزند اردشیر اول ساسانی نیز روی تپه های غربی شهر قدیم بلاد شاپوردر خیابان موسوم به پارک جنگلی واقع شده است.

بلاد شاپور کجاست؟

این شهر تاریخی که به دست شاپور بنا نهاده شد در آن زمان محل تحولات ووقایع بزرگ تاریخی بود که به همین منظور هم بلاد شاپور نامیده شد برای دیدن آثار باستانی این شهر تاریخی باید به شهر قدیم دهدشت سفر کنید.

کهگیلویه کجاست؟

نام معاصر این شهر دهدشت نام دارد ولی کماکان نام کهگیلویه نامی است که برای این شهرستان به کار برده می شود.

سایت خبری دنانیوز را دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا