یاداشت های نویسندگان سایت

درباره اربعین

بسم الله الرحمن الرحیم

اربعین


“اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللهِ وَعَلَی الْاَرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِنائِکَ ، عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَبَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْن وَ عَلی عَلَیِ بْن الْحُسَین وَ عَلی اَوْلادِ الْحْسَیْن وَ عَلی اَصحابِ الْحُسَین”
اربعین سالارشهیدان واصحاب ویاران حادثه نهضت کربلا را به امام عصرعج وهمه شیعیان تسلیت عرض می کنم.
باقتضای مناسبت اربعین، دل وجان خود به افق بیان خاص از منظر لزوم سیربه طریق پیشگام حرکت قرب بسوی حق رهنمون کنیم که بازتاب فکر و اندیشه جابرابن عبدالله انصاری، که مرشد وبلندآوازه حمیت و رهرو راستین و ارباب عرفان وطریقت این واقعه در این روز است.
وی از اکابر واجله اصحاب رسول خدای جل وعلی است که در اربعین امام شهیدبه زیارت قبر مملو از نور وقدسی ان کان ومعدن ایمان و مذاب وصال بحق وامام مبین وسالار شهدای کربلا تشرف داشته اند.
با شاگرد ومفسر والا مقام به نام عطیه وجمعی از محبان واهل بیت پیامبرص بگونه ای خاص که معلوم نیست و تاریخ هم ذکر ان بحسب شرایط امنیتی یزیدیان بازگونکرد که مصاحبت وهمرا ه بنحوقافله ای بودندیاهرکس به شیوه ای دور از انظار دژخیمان یزید طریق زیارت داشتند. علی ای نحو یعنی به هرگونه که بود، خود به ساحت قدس و نورقبر حبیب و اقا وامام خود رساندند.
قبل از تشرف، غسل و لباس مناسب ومعطر وباوضو و ذکر و منهضم وغرق درشکوه جلال ذکرخدای بی همتا و با طمانینه وراحت قلب مهیاشدندتااینکه نزدیک قبرآمدندوبه عطیه گفتند: دستم را روی قبربگذار.
چون دست بگذاشت، اهی از دل براورد و بیهوش شد.
عطیه برسر و صورتش اب بریخت تا بهوش امد.
فریاد کنان بود و یاحسین، یاحسین، یاحسین گفتند.
انگاه خطاب به قبر ان امام شهید، گفتند:
آیا دوست، جواب سلام دوستش را، ندهد؟
لحظاتی بعد گفتند: خودم، جوابم می دهم که می دانم،
رگ های گردنت را بریده اند و بین پیکر و سرت جدایی افکنده اندولذا که جواب سلام دوستت را ندهی…
در این زیارت، از سجایا و محامد امام شهید و یاران و حضرت ابالفضل العباس( ع) گفتند و پایان زیارت هم قسم یاد کردند و جمله ای، به زبان گفتند، که تاقیام منجی و موعود حق عج، برای شیعیان راهگشاست؛ و باقطع، بیان داشت:
«سوگند به خدایی که محمّدصلی الله علیه وآله وسلم را به حق برگزیدو مبعوث کرد! ما هم در آنچه شما شهیدان، وارد شده اید، شریک هستیم.»
این بیان باتحکم خاص، که از دل به زبان امد، سبب شگفتی
عطیّه و زائران همراه، شد؛ درخواست توضیح، داشتندکه چگونه ما شریک هستیم، در حالیکه
دشت وصحرایی، نیامدیم و از بلندی و کوهی، نرفته ایم و در راه خدا، شمشیری نزده ایم و اینان بین سرها و پیکرشان، جدائی است و فرزندان شان، یتیم و همسران تنها مانده اندو… وان صحابی راستین ورهرو طریق ایمان، پاسخ داد: ای عطیّه! از رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم شنیدم که فرمود:
«من أحبّ قوماً حشر معهم، و من أحبّ عمل قوم اُشرک فی عملهم؛

هرکس، گروهی دوست بدارد، محشوربا آنان است و هرکس عمل کسانی را دوست بدارد، در عمل انان شریک است.»
وبازهم گفتندکه
«والّذی بعث محمّداً بالحقّ نبیّاً انّ نیّتی و نیّه اصحابی علی مامضی علیه الحسین علیه السلام و اصحابه؛ سوگند به خدا که محمّد را به پیغمبری برگزیدکه انگیزه من و یارانم آن چیزی است که حسین علیه السلام و یارانش داشتند.»
وصیت هم به همراهان داشتندکه:
«أحبب محبّ آل محمّدصلی الله علیه وآله وسلم ما أحبّهم، و أبغض مبغض آل محمّد ما أبغضهم و إن کان صوّاماً قوّاماً، و أرفق بمحبّ محمّد و آل محمّد فإنّه إن تزلّ له قدم بکثره ذنوبه ثبتت له اُخری بمحبّتهم، فإنّ محبّهم یعود الی الجنّه و مبغضهم یعود الی النّار؛
دوستان آل پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم را دوست بدار تا ان وقت که ایشان را دوست دارند، و دشمنان اهل بیت پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم را دشمن بدار تاوقتی که با ایشان دشمن هستنداگرچه بسیار روزه بگیرند و نماز بگزارند.
با دوستان پیامبر ص و اهل بیتش مدارا کن؛ چون در زیادت گناه، پایش بلغزد، به واسطه محبت با آنان، پای دیگرش استوار است.
و دوستدار پیامبر و اهل بیت ع به سوی بهشت می رود و بازگشت و سرانجام دشمنان، دوزخ خواهد بود.»
واینک بعدازسال ها، می نگریم که جابربن عبدالله انصاری، خود لشکری عظیم دارد و از هرجای دنیا بسوی آستان آن چراغ هدایت روانه شوندوتجدیدعهدومیثاق دارندوبا اشتیاق به وصال معبود به کوی یار می شتابند.
درودخدا به انان که از دنیا، تن و جسم مادی خود دارندوبه هزارزحمت با پای پیاده به عشق و مودت امام شهید، فرسنگ ها مسیر گام بردارندوبه زیارت سلاله پاک عصمت وطهارت نبی خاتم ص می روند.
درود خدا به آنان که در این طریق خدمت کنندومهر ورزندوهمراه هستندوبه هر طریقی دل خود به شوق زیارت هموارکنند
و درود خدا به همه خدمتگزاران بی ادعا که در ترسیم مشی و طریق اهل بیت علیهم السلام، سعی خود بکارگیرند.
والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته
کاظم محمدی آرند

سایت خبری دنانیوز را دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا