دسته‌بندی نشده

قدرت واقعی۴

بسم الله الرحمن الرحیم
قدرت واقعی۴

این قدرت شگفت انگیز،دارای ابعادناشناخته است.تاآن حد که مراتب مختلف دارد.حتی برای پیامبران خدای متعال ،حد و حدود آن متفاوت است.یکی از تعریف های عام و مبین ابعاد مختلف قدرت واقعی انسان به رای خودم؛ برایند همه قدرت های تحت اختیارانسان است.اما ایا این تعریف، جامع وکامل است؟ باتصورسطحی وابتدایی عقل، ایراد در آن نیست.اما فهم آن بسیار دشوار است.برای این مهم به مورد و مصداق توجه کنیم. فرض کنیم ؛شخصی مستجاب الدعوه یا حتی پیامبر خدا در مواجهه با خصم ،یعنی کافر یا شخصی متدین بحسب سهو وخطای او ، قرار دارد.هردو سلاح وابزار جنگ دارند. قدرت جسمانی هم یکسان یا اینکه زیادت قدرت جسمانی جانب حق، قابل تصور است. کدام یک بوجه شرایط استفاده ازحیله در جنگ،پیروز خواهند شد؟قطعا ان شخص که از حیلت و تدبیر در جنگ استفاده کند، غلبه خواهد داشت. آیادر این مثال ، فاتح میدان ،دارای برایند قدرت بیشتراست؟
قطعا اینگونه نیست.برای فهم موضوع،توجه کنیم،استفاده از قدرت های تحت اختیار انسان با داشتن آن ،تفاوت زیاد دارد.اما گستره موضوع زیاد است.یعنی تعریف قدرت واقعی انسان، به تامل بیشترمحتاج است.بنابراین به ردجامعیت آن،بایدگفت.اکنون برای تعریف ان به خلاف حد در تعریف قبل، بنگریم.یعنی پذیرش قدرت واقعی انسان ، امری مستقل از اختیار انسان است.چگونه می توان آنرا شناخت؟حق این است ،که توصیف حاق مطلب دشوار است.اما نمی توان از آن اعراض کنیم.شاید یک حرکت جوهری در آن است.یعنی ان نیرویی که انسان را در مسیر حرکت خود به اهداف متعدد می رساند.این نیرو ، برآیند عوامل مختلف است.عواملی چون شوق و ذوق واحساس یا فکر و خرد و تدبیر و داشتن ابزار و….اما گستره این عوامل زیاداست.بگونه ای که کامل نبودن انسان ،نوعی از قدرت است.بی قراری در جای خود از قدرت انسان،محسوب می شود.تکرار و روزمرگی و رضایت و اقناع و فقر…ازمظاهر قدرت انسان است.حتی رویا_ پردازی درموقعیت خوداز قدرت انسان است.
درباره فقر،موضوع علم به لزوم شناخت و ادراک نیاز به خداوندمتعال ،منظور است . فارغ از مصادیق ، قدرت انسان مستغرق درفقر را دریابیم…
کاظم محمدی ارند

سایت خبری دنانیوز را دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا