علم وتکنولوژیفرهگی هنری واجتماعی

مهاجرت تیزهوشان ایرانی ودام سفارتخانه ها

سایت خبری گیلو نیوز به نقل از جام جم آنلاین:

ایران کشوری مهاجرپذیر و مهاجرفرست است. تا پارسال رتبه ما در میان ۲۳۲ کشور مهاجرپذیر دنیا ۲۳ بود و جایگاه‌مان در مهاجرفرستی، پنجاه و چهارم جهان؛ این را سالنامه مهاجرتی ایران که سال ۱۴۰۱ منتشر شد، اعلام می‌کند.

مهاجرت گیلو نیوز

ما همه‌جور آدمی به خارج صادر می‌کنیم، از افراد معمولی گرفته که برای داشتن زندگی بهتر، سرزمین مادری را پشت سر می‌گذارند تا افرادی که به آنها مغز می‌گویند و مهاجرت‌شان می‌شود؛ فرار مغزها.  ما در هر سن و سالی نیز صادرات انسان داریم که شناخته‌شده‌ترین‌شان جوانانی هستند که برای تحصیل و به امید آینده‌ای روشن به کشورهای خارجی کوچ می‌کنند، البته چند سالی است که موتور خروج دانش‌آموزان از کشورمان هم گرم‌تر شده و بچه‌ها در سن مدرسه نیز خودشان را به ورطه مهاجرت می‌اندازند و طعم هجرت را می‌چشند.

در میان این دانش‌آموزان، مغزهای متفکر و استعدادهای برتر کم نیستند اما اینها که سرمایه اجتماعی‌اند به آسانی ویزای تحصیلی می‌گیرند و به سوی رویاهای‌شان پرواز می‌کنند، بی‌آن‌که تضمینی برای بازگشت‌شان به کشور وجود داشته باشد. این مهاجرت‌های دانش‌آموزی با فعالیت گسترده شرکت‌های مهاجرتی استارت می‌خورد. اینها کوچ تحصیلی به کشورهای دور و نزدیک را چنان با آب‌و‌تاب تبلیغ می‌کنند و این چشم‌انداز را چنان در دسترس نشان می‌دهند که بسیاری از خانواده‌ها پیه تجربه را به تن می‌مالند و برای صدور ویزای تحصیلی فرزندشان اقدام می‌کنند. برخی نیز به همراه فرزندان‌شان کوچ می‌کنند که کار مهاجرت اینها را هم همین شرکت‌های مهاجرتی انجام می‌دهند.  در میان آنهایی که در سن و سال کودکی از کشور می‌روند دانش‌آموزان تیزهوش فراوانند. قصه تلخ این رفتن از سال ۱۴۰۰ پررنگ شد و مورد توجه قرار گرفت، وقتی که الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان از این‌که «۷۰درصد دانش‌آموزان مدارس سمپاد به خارج کشور مهاجرت می‌کنند و فقط یک‌سوم‌شان می‌مانند، ابراز تاسف کرد.» مهاجرت دو نفر از هر سه دانش‌آموز استعداد درخشان، نقطه تاریک این ماجراست که کشور باید برایش مرثیه کند. این دانش‌آموزان، کودکانی ۱۲ تا ۱۸ ساله‌ای‌ هستند که در پایه‌های هفتم تا دوازدهم تحصیل می‌کنند اما سرانجام تصمیم می‌گیرند که دیگر در ایران نمانند؛ جمعیتی که تعدادشان نیز قابل توجه است. طبق آخرین آماری که یاوری ارائه می‌دهد همواره ۷۰‌درصد از رتبه‌های تک‌رقمی کنکور و ۷۰‌درصد رتبه‌های زیر هزار آزمون سراسری از دانش‌آموزان مدارس سمپاد هستند که در مقایسه با جمعیت هشت میلیون نفری دانش‌آموزان هفتم تا دوازدهم، یک اقلیت حدودا ۱۳۰‌هزار نفری محسوب می‌شوند.  حالا که ۷۰‌درصد از این جمعیت، معادل هفت نفر از هر ۱۰ دانش‌آموز هر سال به کشورهای خارجی مهاجرت می‌کنند باید گفت که کار نظام آموزشی ما گلچین کردن استعدادهای درخشان و سپس تقدیم دو دستی آنها به کشورهایی است که برای استعدادهای برتر همواره فرش قرمز پهن می‌کنند. 

برای مشاهده کامل مطلب به این لینک در سایت جام جم مراجعه کنید.

سایت خبری دنانیوز را دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا