اخبار ویژهعلم وتکنولوژی

داده های شبکه اینستاگرام دریک بازه ۳ ماهه-اهمیت تحلیل داده ها

 شبکه اجتماعی اینستاگرام در یک بازه سه ماهه یعنی از ماه می میلادی تاژولیه  میلادی نزدیک بهB 85/19 یعنی ۱۹ میلیارد و۸۵۰ میلیون بازدید  داشته است وجالب است بدانید که نزدیک به ۶۰ درصد از مخاطبان  شبکه های اجتماعی اینستا  مردان و۴۰ درصد دیگر زنان هستند.

مقدمه

تحلیل داده ها یکی از مسائل مهم واستراتژیک والبته پشت پرده در حوزه سایبری محسوب می شود. امروزه هر کشوری

که از لحاظ سایبری دست برتر را دارد قطعا بر اساس تحلیل های آماری داده های های اینترنتی است.

براساس داده های اینترنت و سوشیال مدیا ها می توان به شناخت علایق سلایق جوامع  در رده ها سنی مختلف  پی برد.

از لحاظ فنی در سمت مدیریت وپایه ریزی سایت های ابنترنتی مبتنی بر وب امکان رسد مخاطبان در سطوح مختلف وجود دارد.

وبازه سنی مخاطبین جنسیت و موضوعات مورد علاقه مخاطبان در مجازی کاملا قابل پیمایش. و تبدیل به آمار واقعی بدون هیچ گونه نظر سنجی از مخاطبان است.

برای نمونه ما در ادامه از یک سایت معتبر به نام سیمیلیر وب دادهای شبکه اجتماعی اینستاگرام را مورد مطالعه قرار خواهیم داد.

اینستاگرام وداده ها:

اینستاگرام در یک بازه سه ماهه یعنی از ماه می میلادی تا ژولیه میلادی نزدیک بهB 85/19 یعنی ۱۹ میلیارد و۸۵۰ میلیون بازدید داشته است. وجالب است بدانید که نزدیک به ۶۰ درصد از مخاطبان  شبکه های اجتماعی  مردان و۴۰ درصد دیگر زنان هستند.

آمارهای بازدیدکنندگان:

بر اساس داده های سایت سیمیلیر وب(یک سایت بین المللی ومعتبر در عرصه تحلیل داده های وب). شبکه اجتماعی اینستاگرام  در بازه زمانی تعریف شده در بالا به صورت میانگین ماهانه ۶۱۷/۶ میلیارد بازدید داشته است. که از این آمار ۱۰۴/۱ میلیارد بازدید منحصر به فرد بوده است.

میانگین مدت زمان هر بازدید کننده در این سایت ۸:۱۹ دقیقه بوده است وهر کاربر به صورت میانگین حداقل ۱۰.۸۸ صفحه را بازدید کرده است.

گیلونیوز تحلیل  داده های اینستاگرام

رتبه جهانی:

سایت اینستاگرام در کل از لحاظ رتبه جهانی چهارمین سایت پربازدید جهان است  در  آمریکا هفتمین سایت پربازدید از لحاظ مخاطب است. ودر دسته بندی سوشیال وصنعت دومین سایت پربازدید جهانی است.

تحلیل داده های اینستاگرام

سهم ترافیک کشورها:

کشور ایالات متحده آمریکا با نزدیک به ۱۷ درصد بیشترین سهم ترافیک.و کشورهای هندوستان برزیل ترکیه وژاپن به ترتیب با ۱۱ ،۹،۴ و۳ درصد جزو چهار کشور پربازدید این سایت در جهان هستند.

گیلونیوز تحلیل داده

آمار کشور ایران:

یک نکته که باید در نظر بگیریم این که شاید برای مخاطب جالب می بود اگر  آمار کشور ایران رو هم قرار بدهیم. و رتبه جهانی در این شبکه ولی  به خاطر فیلترینگ در ایران امکان ارائه آمار دقیق در این زمینه وجود ندارد. چرا که مخاطبین اکثرا با تونل زدن و راه های عبور از فیلتر وارد این عرصه می شوند. وچون با تغییر آی پی کاربر امکان تشخیص لوکیشن مخاطب به درستی وجود ندارد.بنابراین امکان تحلیل دقیق این آمار در ایران با توجه به شرایط فعلی فراهم نیست.

توزیع جنسیتی وسنی:

نزدیک به ۵۳ درصد از مخاطبین اینستاگرام  را مردان و ۴۷ درصد رو زنان تشکیل می دهند. که هر دو گروه در بازه های سنی ۱۸ تا ۲۴ سال ۱۷ درصدهستند. دربازه ۲۵ تا ۳۴ سال ۳۱ درصد و ۳۵ تا ۴۴ سال ۲۰ درصد و ۴۵ تا ۵۴ سال ۱۴ درصد هستند. همچنین در بازه ۵۵ تا ۶۴ سال ۱۰ درصد و ۶۶ سال به بالا نزدیک به ۵ درصد مخاطبین را تشکیل می دهند. که همان طور که دیدید بازه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال بیشترین مخاطبین و جوانان هستند.

تحلیل داده های اینستاگرام

بازدید های ارگانیک و پولی:

یکی از راه های جذب مخاطب معمولا تبلیغات و هزینه ها هستند که این آمار هم از لحاظ تبلیغاتی بسیار جالب است. چرا که نزدیک به ۹۹.۸۸ درصد بازدیدها به صورت ارگانیک صورت گرفته است. و تنها نزدیک به ۰.۱۲ درصد به صورت جذب مخاطب پولی یا تبلیغاتی بوده.

تحلیل داده های اینستاگرام

سخن نویسنده:

از این منظر که از لحاظ فنی چه الگوریتم های برای اندازه گیری و رصد مورد مطالعه قرار می گیرد خود یک بحث مفصل وپیچیده از لحاظ فنی است. که شاید در آینده طی یک مقاله جداگانه به چگونگی رصد وپیمایش فضای سایبری بپردازیم. اما از نظر نویسنده حداقل بالای ۹۰درصد این داده ها قابل اتکا هستند. واینکه این سایتهای تحلیل داده بسیار پرمخاطب و غیر رایگان هستند خود گواهی بر این مدعا و همچنین اهمیت زیاد داده ها در بحث تحلیل است.

البته دسترسی به این داده ها  از ایران هم چندان ساده نیست.و برای دسترسی ضمن اینکه باید هزینه پرداخت کرد خود این سایت ها آی پی ایران را هم مسدود کرده و اجازه دسترسی نمی دهند.

پایانی:

پوششی چنین گسترده و بزرگ در سطح جهان قطعا بدون داشتن زیرساخت های عظیم و مجوزهای سخت امکان پذیر نخواهد بود. بیشتر این سایتهای پر مخاطب مثل اینستاگرام ویوتیوب وفیس بوک وغیره گاها دارای دیتاسنتر های اختصاصی وبزرگ هستند. که درتمام پنج قاره دنیا از لحاظ فیزیکی و سخت افزاری راه اندازی شده اند. وشما ببینید آورده این دیتا سنتر ها چسیت که مدیران این شبکه ها وسایتها هزینه های بسایر بالایی برای ایجاد این مراکز داده در سراسر جهان متقبل می شوند. و ساختمانهای بزرگ اداری در تمام اروپا و دیگر قارها برای دفاتر این سایتها راه اندازی می کنند.

با توجه به مطالب بالا میتوان به بحث امنیت وشکل دهی افکارواهمیت فوق العاده این مبحث مهم پی برد. و تازه می فهمید چرا در بیشتر کشورهای توسعه یافته علی رغم بیشترین سهم ترافیک و پهنای باند اینترت. قوانین سخت این کشورها در جهت منافع ملی و جهت دهی به افکار عمومی با توجه به سیاست های این کشورها کاملا حکم فرما هست. واساسا مفهوم جنگ سایبری هم ریشه در مفهوم تحلیل داده ها دارد.

سایت اینترنتی وشبکه اجتماعی اینستاگرام کاملا موظف به رفتار براساس قوانین تعریف شده  ایالات متحده در عرصه سایبری است.چرا که تمام منافع و دیتا سنتر های بزرگ این سایت در سراسر دنیا و در کل منافع این شبکه بایک تصمیم کنگره محدود و حتی مسدود خواهد شد.

سایت خبری دنانیوز را دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا