اخباراستان کهگیلویه وبویراحمد

عوامل آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه وبویراحمد شناسایی شدند

مقامات محلی در کهگیلویه و بویراحمد اعلام کردند که ۲۱ نفر به دلیل دست داشتن در آتش‌سوزی‌های اخیر جنگل‌ها و مراتع در این استان شناسایی شده‌اند. این خبر توسط مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اعلام شد.

در جلسه‌ای که به میزبانی نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، مدیران کل مدیریت بحران، منابع طبیعی و آبخیزداری، حفاظت محیط زیست و مسئولان جهاد کشاورزی استان گرد هم آمدند تا در خصوص آتش‌سوزی‌های اخیر عرصه‌های طبیعی استان و راهکارهای مقابله با آن بحث و تبادل نظر کنند. در این جلسه، هر یک از مدیران و مسئولان حاضر به ارائه گزارش پرداختند و کمبودها و نیازهای خود را در این زمینه مطرح کردند.

نیکروز، مدیرکل مدیریت بحران استانداری، بر اهمیت استان به عنوان بخشی از زاگرس و کشور تاکید کرد و گفت که حدود ۹۰ درصد از مساحت استان را جنگل‌ها و مراتع تشکیل داده‌اند. وی افزود که بارندگی‌های فصل زراعی باعث تراکم پوشش گیاهی شده و همچنین برخی از بیماری‌ها و آفات را از بین برده است.

در ۷۲ ساعت گذشته، چهار مورد آتش‌سوزی در شهرستان باشت رخ داد. به گفته مسئولان، شرایط توپوگرافی منطقه، ماموریت اطفای حریق را با چالش‌هایی مواجه کرد. در یکی از این حوادث، نیروهای امدادی بیش از شش ساعت پیاده‌روی کردند تا خود را به محل آتش‌سوزی برسانند. نیکروز، مسئول عملیات، اعلام کرد که علت آتش‌سوزی‌ها در این استان انسانی بوده و شامل مواردی سهوی، عمدی و همچنین آتش‌سوزی بقایای گیاهی مزارع می‌شود. وی تاکید کرد که شناسایی و پیگرد قانونی عاملان این حوادث، در دستور کار دستگاه‌های امنیتی و قضایی قرار دارد.

سعید جاویدبخت، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، وضعیت جنگل‌ها و مراتع را این‌گونه توصیف کرد: بارش‌های امسال باعث رویش پوشش گیاهی سرسبز و چشم‌نوازی در جنگل‌ها و مراتع استان شده است، اما متأسفانه این امر منجر به افزایش آتش‌سوزی‌ها نیز شده است.

حریق در جنگلهای کهگیلویه

برای مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی، تیم‌های واکنش سریع و کشیک در استان و شهرستان‌ها سازماندهی و تجهیز شده‌اند. جاویدبخت به توپوگرافی خاص استان، مناطق کوهستانی و صعب‌العبور اشاره کرد که می‌تواند دسترسی به محل آتش‌سوزی را دشوار کند. او گفت که ممکن است نیاز به پیاده‌روی تا هشت ساعت برای رسیدن به خط آتش وجود داشته باشد، که این مسئله عملیات اطفای حریق را با چالش مواجه می‌سازد. به همین دلیل، استقرار بالگرد در استان امری ضروری به نظر می‌رسد.

مقامات استان بر لزوم برخورد قاطع با عوامل آتش‌سوزی‌های اخیر تاکید کردند. اسلام جاودان‌خرد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، با اشاره به اینکه ۱۴ منطقه تحت مدیریت محیط زیست استان است، کمبود نیروی محیط‌بان را اذعان کرد، اما قول داد که با تمام توان در مقابله با آتش‌سوزی‌ها تلاش کنند. وی همچنین بر اهمیت فرهنگ‌سازی حفاظت از محیط زیست و طبیعت استان تاکید کرد و گفت که برای اولین بار در آتش‌سوزی خاییز از دو بالگرد و یک هواپیمای آب‌پاش استفاده شد. آیت‌الله حسینی، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه مرکز استان، جنگل‌ها را نعمتی بزرگ و میراثی برای آیندگان دانست و از تلاش همه نیروها در اطفای حریق تشکر کرد. وی بر نیاز به برنامه‌ریزی و سازماندهی بهتر تاکید کرد و خواستار مجوز و تامین اعتبار برای بکارگیری نیروهای فصلی جهت دیدبانی و اطفای حریق شد.

همچنین، وی بر اهمیت ایجاد آتش‌بر و جاده دسترسی به مناطق بحرانی و شناسایی و برخورد قاطع با عوامل آتش‌سوزی، از جمله مسئولینی که کوتاهی کرده‌اند، تاکید نمود. برای پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی‌ها، آیت‌الله حسینی پیشنهاد کرد که از ظرفیت همه دستگاه‌ها، به خصوص شرکت نفت و تیپ ۴۸ فتح، استفاده بهینه شود. وی در پایان از جهاد کشاورزی خواست تا کشاورزانی که باغ‌هایشان در آتش‌سوزی آسیب دیده است را حمایت کند.

سایت خبری دنانیوز را دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا