دسته‌بندی نشده

مباحث اسلام شناسی۶

بسم الله الرحمن الرحیم
مباحث اسلام شناسی
خود را دریاب ۶
درقسمت قبل، بیان شد:
«…. جای هر بنیان فاسد از نوع آدمی، درختی بنشانید، تا هوا تازه شود.
لیکن، موضوع در مقال به ساحت انسان است.و لازم است به ابعاد شناخت انسان، خوب تامل شود؛ تااینکه بنیان فساد از میان رود….»
اما بحث بنیان فاسد از نوع آدمی، مهم است. یعنی تشخیص و اهمیت به آن لازم است.
این موضوع به حدی مهم است؛ که اسباب نجات انسان می شود.
تمام دنیا و شیطان و بسیار از جماعت آدمی زاد، برای گسترش آن، تلاش می کنند. یعنی جاذبه های دنیا، لغزشگاههای ناز وعشوه کنان از نوع انسان و شیطان و هوای نفس و تمام مظاهر دنیا، برای اغفال انسان، تلاش می کنند.
هبوط انسان هم برای گذر از این معبر دنیاست.
با این مقدمات، فهم بنیان فاسد از نوع آدمی معلوم است.
بعض این لغزشگاهها، جلوه های رحمانی خدای متعال هستند. یعنی در غایت لطافت و جمال و نیکویی و حسن، خلق شده اند و یا برای مقاصد خاص، ایجاد شده اند. اما نحو استفاده و هدف، در طریق نفس اماره، اسباب خفت انسان است. عیب و ایراد به انسان مرتبط است.
با این توضیحات، به بنیان های فاسد، توجه کنید.
هربنیان فکر و خط مشی خلاف حق، از فساد و ظلمت است.
بنابراین استقاده از هر امر مقدسی در طریق خلاف حق، بنیان فاسد است.
مانند قران های بر فراز نیزه های یاران معاویه وعمربن عاص که باید از آن به دستور امام اعتنا نداشتند؛ ولیکن فریب بود.
بنابراین عمامه های تزویر و تفاسیر قران از شیادان و ریش ولحیه امثال نمرود و عنوان خاص بعض افراد و تولیت ومدیریت وامر ونهی و فرماندهی و…. در مواردی خلاف واقع است…
بنیان فاسد، همان ابنیه وعمارات و برج و باروهای آسمانخراش و درم و دینارهای کذایی و پست ومناصب بناحق و…. که از طریق خلاف بدست آیند؛ یا در مسیر نفس شیطانی استفاده شوند. مسجد، اگر برای اضلال باشد، ضرار است؛ شیخ و ممبر و محراب نیز چنین است.
هر پست و منصب که در سلسله مراتب امر شیطان باشد، از شیطان است؛ اگرچه امام تفویض کند. چنانچه بعض بامر امام منصوب شدند ولیکن راه خطا پیش گرفتند. بنابراین بحسب امر هر شخصی یا قانون و تشریع یک نقطه عطف ایجاد می شود و تداوم و جریان و ثبات و عدم ثبات اصل آن ، ممکن است؛ یک آمر و تحکم نباشد. خلاف موضوع چون یک غریزه ویا نفی اختیار است.خصوص در آخرالزمان که بخلاف سابق که هزار فرعون و یک قارون بود. این زمان فرعون و قارون است. یعنی هر فرعونی خود قارون است. این دوران، فراعنه از فرزندان ادم به سلاح ثروت برای خصم استفاده می کنند. تحریم های اقتصادی در سطح دنیا، یک نمونه از این شیطنت هاست. در کشورها، شهرها، دهات و قصبات هم شیوع دارد. با ثروت و ذخارف و دینار و دلار، وارد مجلس، دانشگاه، ارگان ها و سازمان های حکومت و فرماندهی و…. می شوند و پول و ثروت،مجوز تحصیل قاضی و حکم و تجارت حرث و نسل و بیع و بازار دین و دنیا و شهوت و… در میان انسان هاست. تا ان حد که در دنیای کفر و نفاق، جای شرافت و انسانیت قرار گرفته است.
اما اینکه اراده حق به تداوم حق است، نفی آن نیست. اراده خدای متعال به حفظ دین و شکوه ایمان است. اما اینکه جولان کفر و تبلور فساد باشد، بمعنی لغو اراده حق نیست.
در زمان و مکان خاص، ممکن است؛ امتی در مسیر حق نباشند واز دل این اموات، ایمان درآید ونسل و نوادگان حق پرست و مذاب در صدق و انسانیت، ظهور یابند. بنابراین، اراده و خواست خدای به اجلال دین، برای معاندین نیست.
نتیجه این که، تمسخر کفر به دین حق در دوره ای، ممکن است. یعنی جولان وطغیان کفر به سرحد خود برسد. اما گذراست و از صلب ابنائ بشر، نور ایمان تداوم دارد….
کاظم محمدی آرند

سایت خبری دنانیوز را دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا