فرهگی هنری واجتماعی

کنج راحتی یا محیط امن ذهنی چیست؟

تعریف

کنج راحتی ،محیط امن یا کنج عافیت یا دایره راحتی(Comfort Zone ) یا هر چیزی که اسمش هست یعنی این که فرد برای اینکه عیب وهنرش نهفته باشد هرگز سخن یا ابراز وجود نکرده باشد(تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد).از نظر علم روان شناسی شخص دارای شخصیت کنج راحتی طلب معمولا در عرصه تعاملات اجتماعی سعی داره که کمتر حرف بزنه ویا حرکتی رو انجام بده که مورد توجه قرار نگیره که شاید در نتیجه آن کنف تمسخر یا مورد قضاوت قرار بگیره.

بیماری یا رویکرد؟

نمیشه گفت این مقوله حتما یه بیماری هست ولی این ریسک ناپذیری وعدم ابراز وجود در مسائل اجتماعی ویا گروهی به نوعی  شخص رو محافظه کار ویا ترسو نشون میده واین مسئله ای هست که فرد ضمن اینکه باید به این درک برسه که در گوشه عافیت نشسته وخنثی داره عمل میکنه در پی راه حل و برون رفت از این مسئله باشه که البته زیاد هم سخت نیست.

البته این توضیح رو هم باید اضافه بکنم که این یک حالت طبیعی مغز برای حفظ بقا وسلامت هست که ترجیح می دهد که برای حفظ سلامت یا حفظ شرایط سلامت کنونی بدن فکر فرد رو مبتلا بکنه به این عارضه ولی خب به هر صورت این یک عامل بازدارنده در جهت پیشرفت فرد در امور شغلی اجتماعی یا مسائل خانوادگی وی خواهد بود.

تجارب

شاید برای شما هم این تجربه پیش آمده باشد که گاهی بر سر دوراهی قرار گرفته باشید برای تغییر شغل یا محیط زندگی ویا هر مسئله ای که تشخیص داده اید نیاز به تغییر دارد منتها همیشه وقتی به عقل خود رجوع کرده اید همیشه با این هشدار موجه بئده اید که مبادا از چاله دربیام ودر چاه بیفتم . اگر همچنین تجربه ای داشته اید باید به شما بگویم این دقیقا همون نقطه ای هست که مغز شما برای حفظ شرایط نرمال فعلی به شما اجازه ریسک پذیری رو نمیده.

در واقع همیشه برای عدم تغییر شرایط فعلی همیشع صدها دلیل میتونید بیارید که شرایط فعلی رو تغییر تدهید ودر واقع سری رو که درد نمیکنه که دستمال نمی بندن لیک در اون طرف قضیه همیشه با خودت فکر میکنی بالاخره تاکی این شرایط یک نواخت باید ادامه داشته باشه واینجاست که گاهی تلنگر می زنی که تا ریسک نکنم به جایی نمیرسم درکل همیشه انگار در ذهنمون این مسئله رو داربم تجزیه وتحلیل میکنیو ولی هیچ وقت تعریف درستی ازش نداشتیم تا بتونیم بهترین تصمیم رو بگیریم.

شاعر میگه:

مازنده به آنیم که آرام نگیریم   موجیم که آسودگی ما عدم ماست

خبر بد اینکه ماندن در این منطقه امن ذهنی ویا همان کنج راحتی باعث میشه اعتماد به نفس فرد از دست بره ویا اینکه در بحث مهم هدف گزاری همیشه دچار تردید بشیم.واز اون بدتر فرد منفی نگر میشه ازیرا که همیشه با دید منفی نسبت به تغییر شرایط نگاه کرده و اصولا نسبت به مسائل جدید دچار منفی نگری و بدبینی خواهد بود ودر مجموع قدرت تصمیم گیری را از دست میده.

راه حل برون رفت:

مورد اول بازیابی انگیزه هست:

 اینکه ایجاد انگیزش یا شرایط ومواد لازم برای ایجاد انگیزش در فرد چی هست در حوصله این مقاله نیست ولی در مجموع باید بدونیم که انگیزه اولین قدم برای برئچون رفت از حاشیه وکنج امن ذهنی ماست.شاید تببین هدف وتفکر در باره آینده مطلوب فانتزی ذهنی مان بتونه برای تبیین انگیزه برای ما خیلی موثر واقع بشه.

مورد دوم تعیین اهداف هست:

شما باید برای آینده مسئله ای که در مورد آن استرس یا اضطراب دارید تعیین اهداف با زمان بندی مشخص انجام بدهید تا مغز شما از حالت شرطی عدم تغییر تبدیل به مغزی پویا وتغییر پذیر بشه وکم کم قدرت ریسک شما بالاتر بره

مورد سوم تقویت اعتماد به نفس:

زمانی که اعتماد به نفس شما بالاتر برود در مواجهه با چالش ها و مشکلات دید وسیع تری خواهد داشت وتوان مقابله وحتی آسیب پذیری شما بالاتر خواهد رفت.

مورد بعدی از شکست نباید ترسید درواقع شکستی وجود ندارد:

به نظر شما چیزی که شکست می نامییم چیزی فراتر از تجربه وورزیدگی در مشکلات است یا نه؟ هرگاه به این درک برسیم که شکست معنایی ندارد در واقع در این لحضه دلیلی برای ترس یا عدم ریسک پذیری در نرمال البته نخواهیم دید.

اقدام وعمل آخرین مورد:

زمانی که شما علی رغم همه شک وتردید یا ترس ها عمل می کنید و برخلاف شرایط حاکم بر ذهن وفکرراحت طلب عمل میکنید که قطعا راحت هم نخواهد بود ولی خود به خود دایره امن را گسترش داده اید یا می توان گفت حباب ذهنی را شکسته واز آن خارج شده اید.

کنج راحتی یا فضای امن ذهنی که در بالا تعریف شد درک نویسنده از یک حقیقت اجتماعی ویک مسئله روان شناختی بوده وقطعا شاید بیان تخصصی تری در این زمینه یا راهکار های بهتری در این مورد وجود دارد یا شاید شما تجربه بهتری برای برون رفت از این کنج را تجربه کرده باشد.

اگر نظر یا ایده خاصی در این زمینه دارید یا شاید تجربه ای در این راستا دارید حتما با ما و مخاطبین گیلو نیوز در پایین همین مطلب به اشتراک بگزارید تا ما  و دیگر مخاطبینمون از نطرات ارزشمند وتجربیات شما بهرمند بشیم

پایان محتوا.

سایت خبری دنانیوز را دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا